گزارشی از نشست شورای صنفی کارکنان با رئیس محترم دانشگاه

09 05 2016
کد خبر : 3962668
تعداد بازدید : 424
       

با عنایت به طرح مطالبات از سوی همکاران کارمند و پرداخت نشدن برخی از مطالبات سال 1394 مانند اضافه کار، پاداش، ماموریت و ...؛ همچنین شیوه تصمیم‏ گیری برخی از مسائل مرتبط با آنان، جلسه‏ ای با ریاست محترم دانشگاه‏ گیلان در تاریخ 95/2/20 برگزارشد و در این نشست سئوالاتی به شرح زیر با ریاست محترم دانشگاه مطرح گردید:

  • با توجه به اینکه در سنوات گذشته پرداخت برخی از مطالبات به صورت دو مرحله‏ ای انجام می‏ شد و رضایت نسبی کارکنان را به همراه داشت، چرا دانشگاه از شیوه مذکور استفاده نمی‏ کند و این نوع پرداخت ها را به یک مرحله و آن هم در پایان اسفند تقلیل داده ‏است؟

  • با توجه به اینکه شیوه پرداخت اضافه کار به صورت فعلی باعث بروز تبعیض و کاهش شدید انگیزه در بین کارکنان ساعی و فعال شده ‏است، آیا ادامه این روند به بهره‏ وری و روابط بین سازمانی آسیب نمی‏رساند ؟

  • کمبود منابع مالی یکی از مشکلات دانشگاه است که مسبوق به سابقه است و امر جدیدی نیست. تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که دانشگاه در شرایط مالی بدتر از امروز نیز بوده اما کارکنان تا بدین حد دچار فشار و مشکلات معیشتی نشده ‏بودند. همه می دانیم یکی از راه‏های رفع نیازهای مالی دانشگاه افزایش درآمدهاست. سئوال اینجاست که چرا دانشگاه برنامه‏ ای برای افزایش درآمد ندارد و چرا در سالهای اخیر، ما شاهد روند معکوس در این زمینه هستیم؟!

در ادامه دبیر شورای کارکنان با بیانِ موضوع تأثیرمشکلات مالی دانشگاه بر درآمد کارکنان و در تنگناه قرار گرفتن همکاران در امور معیشتی خود گفتند: علیرغم این مشکلات خوشبختانه انتظار سازمان از کارکنان برای انجام به موقع وظایف تا حدود زیادی برآورده شده و در سال 1394 قدمهای ارزشمندی در جهت پیشبرد کارها و تحقق اهداف دانشگاه از سوی کارمندان برداشته شده است که اثرات آن در بخش بخش واحدهای دانشگاه کاملاً مشهود است. با توجه به این مهم، شورا صنفی کارکنان، به عنوان زبان گویای همکاران، انتظار دارد مسئولان محترم دانشگاه نیز در پاسخ به وظیفه شناسی کارکنان دانشگاه عنایت بیشتری مبذول نمایند و برای تأمین نیازهای ضروری کارکنان، رفع دغدغه‏ های فکری و کاهش استرس و فشارهای روحی ناشی از سختی معیشت ، قدمهای مؤثر و عاجلی بردارند. بی شک پاسخ مناسب و منطقی به مطالبات باعث تعمیق درک متقابل بین مسئولان و کارمندان و تقویت روابط فی مابین خواهد شد. شورا معتقد است رفع بسیاری از مطالبات کارکنان، بدون تحمیل بار مالی اضافی و تنها از طریق اصلاح برخی از فرایندها و تغییر در برخی نظامهای اداری و مالی میسر است.

 

ریاست محترم دانشگاه ضمن تشکر از زحمات همکاران دانشگاهی که در راستای پیشبرد اهداف سازمان تلاش نمودند، با تایید مشکلات موجود، عنوان کردند دانشگاه در پایان سال 94 با مشکلات مالی شدید مواجه شد به گونه ای که بالغ بر 9% بودجه دانشگاه در این سال محقق نگردید. در پی این کاهش غیرقابل تصور، دانشگاه دچار پیامدهایی سختی از جمله عدم پرداخت مطالبات کارکنان، طلب پیمانکاران و سایر هزینه های ضروری گردید. از طرفی به دلیل تأخیر در تصویب لایحه بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی که منجر به عدم ابلاغ بودجه سال 95 شده است، دانشگاه نتوانست در سال جدید هم اقدام مؤثری برای رفع این مشکل انجام دهد.

 ایشان ابراز امیدواری نمودند با ابلاغ بودجه سال 95 ما بتوانیم کلیه مطالبات کارکنان را پرداخت نماییم. همچنین ایشان در پاسخ به سئوالات مطرح شده بیان نمودند لازم است در خصوص شیوه پرداخت از محل درآمدهای اختصاصی و نحوة پرداخت اضافه کار بازبینی و اصلاحاتی صورت گیرد تا رضایتمندی نسبی حاصل گردد. رئیس محترم دانشگاه در خصوص پرداخت مطالبات هم گفتند: ما در سال 94 تمام سعی خود را کردیم تا مطالبات همکاران به موقع پرداخت شود که این امر تا پایان بهمن ماه  تا حدودی حاصل شد.

آقای دکتر رضی در ادامه سخنانشان وظیفه شورای کارکنان را پیگیری مشکلات همکاران دانستند و عنوان کردند که «بیانِ دسته‏ بندی‏ شده مشکلات از سوی شورا باعث شد مسئولین دانشگاه با نیازهای ضروری کارکنان بیشتر آشناشوند و از این رهگذر انشاءالله بتوانند در جهت رفع آنها اقدام نمایند. در پایان این نشست ایشان از تمامی همکاران دانشگاه گیلان خواستند با حوصله و سعه‏ صدر بیشتر با مسئولین دانشگاه همکاری و همیاری نمایند تا با توجه به برنامه ها و همفکری و تعامل موجود، دانشگاه بتواند با گذشت زمان بر مشکلات و معضلات فایق آید و برای حل آنها اقدام کند.»

نکته آخر اینکه ما اعضای شورای منتخب کارکنان دانشگاه معتقدیم همکاران گرامی ما در طول سال 94 با جدیت و تلاش درخور ستایش توانستند تحولی چشمگیر در بسیاری از فعالیت‏ها سازمان ایجاد نمایند، امری که ما نمایندگان به آن افتخار می‏کنیم. همچنین شاهدیم مسئولین محترم دانشگاه نیز به وظایف خود در خصوص همکاران آگاه بوده و در تلاشند که با برطرف شدن مشکلات، در آینده نزدیک، مطالبات معوق همکاران را پرداخت نمایند.


 

شورای صنفی کارکنان دانشگاه همچنان خود را نیازمند پیشنهادها، انتقادها و نکته نظرات سازنده همکاران ارجمند می داند. خوشحال می شویم دیدگاه های خود را از طریق کادر زیر برای ما ارسال نمایید.

دسته بندی :
خبرها